dimanche 8 janvier 2017

3a conjugació: Verbs purs o verbs incoatius



En la tercera conjugació (verbs acabats en –ir) trobem dos grups: els incoatius i els purs. Els verbs purs tenen unes desinències regulars, que no presenten cap complicació, però els incoatius tenen unes desinències pròpies per al present d’indicatiu i el present de subjuntiu. A continuació, teniu el model de conjugació tant dels purs com dels incoatius. 
  • Purs
Els verbs purs més utilitzats són dormir, fugir, morir, obrir, collir, tenir, omplir, sentir (però assentir i dissentir són incoatius), bullir, cruixir, grunyir, etc.
Com a exemple, conjuguem els verbs morir dormir:
Present d’indicatiu: jo mor, tu mors, ell mor, nosaltres morim, vosaltres moriu, ells moren
Present de subjuntiu: jo dorma, tu dormes, ell dorma, nosaltres dormim, vosaltres dormiu, ells dormen
  • Incoatius
La majoria dels verbs de la tercera conjugació són incoatius, per exemple eixir, resumir, corregir, decidir, discutir, consumir, presumir, engolir, preferir, servir, assentir, dissentir, imprimir, traduir, complir, lluir, repartir, etc.
Com a model, conjugarem el verb servir.
Present d’indicatiu: jo servisc, tu serveixes / servixes, ell serveix / servix, nosaltres servim, vosaltres serviu, ells serveixen / servixen
Present de subjuntiu: jo servisca, tu servisques, ell servisca, nosaltres servim, vosaltres serviu, ells servisquen

No obstant això, hi ha diversos verbs que accepten ambdues flexions, és a dir, que poden ser tant incoatius com purs: afegir, llegir, vestir, mentir, escopir, acudir, renyir, oir, etc. Així, per exemple, el present de subjuntiu de llegir podria ser jo llija o jo llegisca, i el present d’indicatiu seria jo llig o jo llegisc.
D’altra banda, hi ha una particularitat vocàlica amb alguns verbs de la tercera conjugació. En els verbs collir, cosir, engolir, sortir i tossir, la o canvia per u quan eixa o és tònica, o el que és el mateix, en les persones 1a, 2a i 3a de singular i en la 3a de plural.
Per exemple: jo cull i no jo coll, tu cuses i no tu coses, ell surta i no ell sorta, ells tussen i no ells tossen.
Exercicis: